Regen, regen, regen en nog eens regen

dinsdag 1 maart 2011

Vrijdagavond begon het al. Eigenlijk had ik besloten om maar gewoon de zaterdagochtend door te brengen in de sportschool, hoewel de ochtend dan wel tergend langzaam verloopt. Maar ach, het zal toch wel een keer beter weer gaan worden om naar buiten te gaan? Toen ik vrijdagavond thuis kwam en nog even naar het weer op mijn mobiel keek gaf de voorspeller aan dat het kwik tot zo rond de 9 graden zou stijgen met wat zware bewolking. Dus ik toch weer over stag. Mijn fiets vast bij de voordeur klaar gezet, broodjes gesmeerd en genoeg kleding bij elkaar gezocht om toch maar lekker naar buiten te gaan. Vlak voor het slapen druk ik nog even op de afstandsbediening, teletekstpagina 704, en wat denk je…..95% kans op neerslag. Mmm lekker is dat. Nou ja, ik besluit te gaan slapen en zaterdagochtend wel te kijken wat het weer doet.
Zaterdagochtend wordt ik wakker en het is droog (ja eerlijk het is droog geweest dit weekend). Toch even buienradar.nl bezocht. Oei…wat een buien hanger er boven het land. Maar volgens de radar zou het nog zo’n 2 uur droog blijven. Dus gauw op de fiets gesprongen. En wat denk je? Ik was Harderwijk nog niet uit en de kraan stond al open. Shit man, nu al doorweekt!. Bij Van der Valk voor mijn regenjackje aangetrokken en toch maar doorgefietst. Ik zag wat vragende gezichten van mensen in auto’s achter de heen-en-weer slaande ruitenwissers naar me kijken. Wat is dat voor dorpsgek? Ik geef ze geen ongelijk. Ze moesten eens weten, ik had namelijk nog 3 uur fietsen voor de boeg. Ja mensen, ik train voor Alpe d’HuZes en op mijn rode armbandje staat dat opgeven geen optie is, dus zal ik ook door dit pleuris weer moeten.
Toch, als je eenmaal doorweekt bent kan je het ook geen klap meer schelen. Via de Stakenberg naar Elspeet, de hei over naar Uddel, omhoog via de Aarthuisweg richting Apeldoorn. Zo de eerste 1,5uur zit er op.  Inmiddels ben ik er achter dat ik niet de enige dorpsgek ben. Onderweg kom ik toch aardig wat wielrenners tegen (zouden die allemaal meedoen aan Alpe d’HuZes?). Anders fiets je nu niet hier in de regen lijkt me… Nog even op en neer naar Hoog Soeren voordat ik via Garderen richting Drie Koers. Na 2uur en 45 minuten nader ik Harderwijk. In het boek van Michael Boogert heb ik wel eens gelezen dat hij zijn training niet stopte voordat z’n tijd erop zat, ookal was hij al bij zijn huis aangekomen. Dat vond ik van zoveel discipline vergen en dacht laat ik hem nou als voorbeeld nemen. Toch nog maar even via Drielanden langs de stranden van Horst en Nulde gefietst. Na iets meer dan 3 uur plaats ik mijn fiets in de voortuin en kijkt Heleen me door het raam met een blik aan die zegt “liever jij dan ik”. En gelijk heeft ze. Na een warme douche, droge kleren en een bord vol broodjes ben ik weer helemaal het mannetje. Heerlijk gevoel als er een goede en zware training op zit. Weer een week verder. Misschien was de regen juist wel goed…beetje hardheid kweken, want wie weet wat het weer op 9 juni in de Alpen in petto heeft?
Groetjes, Erik

0 reacties:

Back to TOP