Voorbereiding

donderdag 3 maart 2011


Daar begint het mee, of eigenlijk bezint eer ge begint En dat heb ik mij al enige jaren
Ja, waar bereid ik me op voor en hoe ga ik dat dan aanpakken. Alpe d’Huzes 2011 het lijkt nog zo ver weg, maar de wielerwedstrijden zijn al begonnen. Voor 2011 heb ik een amateur licentie aangevraagd. De reden daarvan is dat ik me niet alleen met duurtraining wil bezighouden. Voor mij gaat duurtraining ten koste van de snelheid  en gaat het snel  saai worden. Ik loop dan grote kans dat ik net voor die tijd mijn motivatie kwijt ben. Dat overkwam mij in 2008, toen heb ik ongeveer twee weken voor La Marmotte de Jan Janssen Classic gefietst. De eerste 100 km was voor mij een drama. Mijn fietsmaatje had het niet door maar ik had het gevoel dat ik niet vooruit kwam. Gevoelsmatig moest ik er zoveel moeite voor doen. Toen we de 200 km er bijna op hadden zitten, had ik het gevoel dat ik nog wel 200 km kon fietsen. Gelukkig ging La Marmotte goed en heb ik deze netjes uitgefietst, maar de rest van het jaar heb ik de fiets nauwelijks meer aangeraakt.
Maar La Marmotte is wat anders dan de Alpe d’Huzes (AD6). Mijn voorbereiding voor zowel de wedstrijden als AD6 begon half november. Toen heb ik, om de winter door te komen, het hardlopen weer opgepakt. Tevens mijn Cannondale weer op de elite gezet om een beetje afwisseling in de trainingen te hebben. En op maandagavond met aantal wielrenners van wv De Hanzerenners en GazGaz,  een uurtje spinning opgepakt.
Maar spinning is niet echt mijn ding. Ik merk zeker verbetering van mijn conditie maar de cijfertjes ontbreken en dat vind ik een nadeel. Ik heb wel mijn hartslagmeter maar ik zie niet welk wattage ik bijvoorbeeld trap en dus gaat de zwaarte op gevoel. Na afloop heb ik soms het gevoel dat het zwaarder had gekund.
Sinds 1 januari heb ik op mijn andere racefiets al regelmatig tochtjes gemaakt. Soms mooi weer, soms veel wind en soms erg koud. Maar ik fiets al die tijd al buiten. Mijn Cannondale staat wel op de elite maar daar heb ik sinds 1 januari niet meer opgezeten.
Vandaag, 10 feb, Thuis gekomen even gezeten, even geen zin maar toch de fiets gepakt, half zes zat ik op de fiets. Het regent, straten nat en het fietst heerlijk. Van mijn achterspatbord heb ik ontzettend veel plezier. Na ongeveer anderhalf uur en vier bijna ongelukken verder, ben ik weer thuis. Twee keer word ik compleet genegeerd door auto’s,  gelukkig had ik het op tijd door en stond ik net op tijd stil. Twee keer zag ik zelf niet voldoende en reed ik in een kuil en kon ik net op de fiets blijven zitten. Drijfnat maar heerlijk gevoel in mijn lijf. Snel de fiets schoon gemaakt (droog) en ketting gesmeerd. Gauw de douche in om warm te worden. Ondanks de regen een heerlijke training!!!

Kou en regen
Zaterdag 12 feb,
Niet getraind, te koud en te nat. Even rust kan ook geen kwaad, hoop ik.

Even vermoeid
14 feb spinning les de laatste twee minuten niet meer gefietst. Ik kon niet meer, voelde me erg vermoeid, een paar dagen eerder ook al. Dat gevoel ging de dagen erna langzaam weg. Niet getraind om op krachten te komen.
16 feb mijn vader heeft eindelijk uitslag van de echo. Het is een cyste, er hoeft niets aangedaan te worden tenzij hij er echt last van krijgt. Goed nieuws dus..
20 feb niet getraind, de hoofdpijn die ik gisteravond had, is terug. Op het moment dat het even gaat, doe ik toch wat krachttraining. NA een uur de hoofdpijn weer keihard terug. Hopelijk is het morgen over want dan staat spinning op de agenda…
Niet opgeven
Ondanks de hoofdpijn die nog licht aanwezig, toch een spinning training gedaan. Wel een paar keer getwijfeld om deze keer af te stappen. En nu voelt het, ondanks de pijntjes hier en daar, goed.
Morgen bezig voor de baanclinic op 9 april.
Eerste beloften/elite wielerwedstrijd van het seizoen
Za 26mrt is de Ster van Zwolle verreden. Onze vereniging, de Hanzerenners, deed sinds jaren weer mee met beloften/elite groep. Met 15 renners hebben wij op drie plaatsen langs het parcours de renners van onze vereniging aangemoedigd. Ook de finish in Zwolle gezien.  Was een leuke duurtraining.
Zondag niets gedaan, wel enkele mailtjes ten behoeve van AD6 verstuurd. Gisteren een spinning en nog een aantal aanmeldingen voor de baanclinic ontvangen. Er zijn nog ongeveer 7 plaatsen vrij. Meer info www.teamalpedachmea.nl
Drukke avond


Maandag 28 mrt
Weer spinning, maar ook een ledenvergadering van de toerclub, waar ik ook nog lid van ben. Iets eerder stoppen en direct door naar de ledenvergadering. Om half elf thuis, snel wat vla en cruesli gegeten. Dat voel ik de volgende dag… Zeker als mijn oudste zoon om 2uur ‘snachts zijn eten terug geeft.
Donderdag 3 maart
Weer getraind, ander voorwiel gestoken en dat fiets goed. Dat wordt een uitgebreide test met de verschillende wielen in de komende trainingsweekenden.

Willem

0 reacties:

Back to TOP