Fiets uit het vet!

zondag 7 maart 2010

Eindelijk lijkt er een eind te zijn gekomen aan al die winterse omstandigheden.  En dat mag ook wel onderhand, nog krap 3 maanden en dan is het D-day.

Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik de afgelopen maanden veel ritjes gemaakt op de mountainbike door besneeuwde landschappen. Na een week je wintersport (waar ik gelukkig weer heel  van terug gekomen ben) met erg mooi weer, begon het nu toch echt wel te kriebelen om met de race fiets op pad te gaan.

Eerder deze week ontstonden toch nog wat twijfels omdat de weer profeten sneeuw voorspelden en wel weer 5 tot 10 centimeter. Gelukkig bleef het bij minder dan 1 centimeter op de vrijdag. En zondag……. Een stralend zonnige dag. De racefiets kon weer uit het vet. Ter voorbereiding zaterdag de fiets maar eens aan een korte inspectie onderworpen en de bandjes opgepompt.

Zondag ochtend, zoals gebruikelijk eerst de hond maar eens uit gelaten. Geen sneeuw dus deze keer maar zon. Het was nog wel fris, maar dat is een kwestie van goed aankleden. De zoutvoorraad van de gemeente is blijkbaar weer op peil want men heeft zout gestrooid. Nou ja, dan straks de fiets maar weer goed schoonmaken. Het zal gebeuren vandaag, de racefiets gaat weer van stal!

Aangezien de trainingsintensiteit omhoog moet besluit ik mijn gebruikelijke ronde over de Holterberg (in de achtertuin van captain Leo) te vergroten. De eerste kilometers zijn toch wel wennen. De experts hadden al gezegd dat het het beste is om te trainen met de fiets waarop je de Alp op gaat en dat begrijp ik nu wel. De houding is toch wel heel anders als op de mountainbike. Maar na een paar kilometer heb ik de slag toch weer te pakken en draaien de beentjes weer lekker. Met mij hebben velen de fiets weer uit het vet gehaald. Veel fietsers hebben het mooie weer aangegrepen om al dan niet voorzien van een bivakmuts een rondje te gaan fietsen. Na een uurtje of drie arriveer ik voldaan weer thuis. Na een douche beurt van mezelf ondergaat ook de fiets een uitgebreide wasbeurt zodat hij volgende keer niet als een bonk roest uit de schuur komt.

Er staat ons een drukke tijd te wachten. Nog 3 maanden en het is zover. Er zullen nog vele kilometers gemaakt moeten worden. We hebben nog onze gezamenlijke trainingen in Berg en Dal, Limburg, Ardennen en het Sauerland en het rijden van de elfstedentocht. Bijeenkomsten van de Stichting, vrijdag een sportmedisch onderzoek, volgende week maandag de schaatsclinic van Barend (www.schaatstest.nl) en natuurlijk het vinden van sponsoren. Maar ik heb er zin in! Opgeven is geen optie, geven wel!

Toine

0 reacties:

Back to TOP