De Bikkel uit Brielle, de R.... uit Rotterdam en het Watje uit W.....

maandag 11 januari 2010

"Wat een bikkels komen er toch uit dat kleine dorpje Brielle. Fietsen tegen de storm in, wat een geweldenaar".

Dat is de zin die ik al heel wat weken geleden als eerste opschreef toen ik de blog las van onze geweldenaar uit Brielle. Niet lang daarna overleed mijn moeder op haar 76e verjaardag: zij heeft de strijd tegen kanker niet gewonnen en is, zoals ik dat zie, strijdend ten onder gegaan. Op zulke momenten en terugkijkend op haar lijdensweg van enkele maanden wordt de moed je bijna wel ontnomen dat we ooit iets vinden tegen deze nare ziekte. Daarna ben ik zelf in een lastige periode gekomen, waarbij -toeval bestaat niet- lichamelijke klachten mij geveld hebben. Voor het eerst in mijn toch niet zo'n jonge leven acute bronchitis gekregen. Eigenlijk ben ik daar vandaag 11 januari 2010 weer pas een beetje bovenop. Dat wil dus zeggen dat van het fietsfront weinig nieuws te melden is. Maar iets over mijn splinternieuwe Tacx (nog nooit gebruikt) schrijven en mijn discussie over vuile fietsen met mijn fietsenmaker is wellicht toch nog lezenswaardig...

Ja, dan degenen met een Tacx boven op zolder of in de meterkast, de zogenaamde Bambixjongens, aldus Ad. Ik heb hem overigens niet van Marjan gekregen, maar gewoon zelf betaald. Hij staat op zolder naast de roeimachine van Concept-2. Ook al zoiets: wie gaat er nu roeien op het droge? Dat is toch veel leuker op het water, daar zijn die boten ook voor uitgevonden.... Ze staan allebei nog zo goed als nieuw je tegemoet te glimmen. Wat een mooi gezicht. Alleen daarvoor zou je het al doen: een genot om naar te kijken!

Fietsen doe je buiten dus toch maar (veel) liever op de fiets gekropen en de regen en wind tegemoet, zou je dan zeggen. Maar dan krijg je weer op je kop van de fietsenmaker... Herman Braun liep al te schelden bij de eerste onderhoudsbeurt: "Daar heb ik die fiets toch niet voor gemaakt! Elke dag door de regen, modder, zand en andere viezigheid uit de Rijnmond: zonde van mijn met eigen handen gemaakte bike!" Ik wachtte rustig af, dronk zijn koffie op en wenste hem sterkte met de onderhoudsbeurt. "Ik kom hem wel weer halen als je hem schoongemaakt hebt", en stapte op. Ik hoop dat ik hem nog mee krijg als ik hem binnenkort ga ophalen.....

Dan met Kerst ook nog de fietsscheurkalender gekregen: elke dag hoogstaande lectuur over fietsen in het algemeen en voor liefhebbers in het bijzonder. Mijn woordenschat op fietsgebied zal er zeker op vooruit gaan. Kwam mijn werkgever ook nog met een moderne manier van kerstpakketten geven: kon ik zelf o.a. een gratis abonnement op een blad uitzoeken: dat werd natuurlijk het blad Fiets, wie kent het niet..

Al met al zijn alle bij- en randzaken wel op orde. Nu het fietsen weer. Dat gaat deze week weer van start en verder zijn er voor de komende maanden al diverse trainingsstages gepland: dat wordt een mooi fietsjaar!

Ben toch benieuwd waar de R en de W in de titel voor staan. Wie het weet mag het zeggen en de goede oplosser, krijgt een appeltaart! Ik ben benieuwd.

Marco

0 reacties:

Back to TOP